پرسه

در پس‌کوچه‌های خیال

پرسه

در پس‌کوچه‌های خیال

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

نخستین بار که دیدمش چشمانم را انکار کردم. نمی‌خواستم باور کنم یک بیگانه بی‌هیچ‌حرکتی توانسته تمام سرزمینم را تصرف کند.

آن‌روز در اتاق تنها بودیم و  بوی جان فزای گیسوانش حتی از زیر حجاب هم استشمام می‌شد. وقتی که اتاق را ترک کردم هنوز هم رایحه‌اش را می‌شنیدم. سالن را با احساسِ اینکه او مرا همراهی می‌کند گذراندم  و از ساختمان خارج شدم. خیابان را دیدم: عطرش خیابان را پر کرده بود. خیال می‌کردم رویاست. تمام ذرات فضا بوی سحرانگیزش را گرفته بودند. ناگهان شهری که دو ساعت قبل از او متنفر بودم به شهر آرزوهای کودکی‌ام تبدیل شد و خیال کردم که دیگر همه چیز در منتهای زیبایی‌اش است. اصلا نمی‌دانستم چه‌کاری قرار بود انجام دهم. مقصد و مسیرم را نیز فراموش کرده بودم. پاهایم، دستِ من نبودند و خودسر مرا از مسیر خوشبوتر عبور می‌دادند. داشتم از عطر گلهای رز مست می‌شدم که صدایی مهیب شنیدم. شنیدنِ صدای آوار ، صدای ریزشِ عمارتِ دل به اندازه ای دلهره آور بود که ناخودآگاه نشستم. هاج و واج بودم و پیشانی ام از ترس، تب سوزناکی برداشت. بی‌دلیل تصمیم گرفتم به عقل بازگردم. این‌کار را به راحتی انجام‌دادم. گلهای گلستانِ کنارِ دستم ریخت و در کمتر از یک پلک برهم زدن ‌در همان‌جا خیابانی احداث شد که رنگ و بویی از او نداشت. نگاهی به آسمان انداختم: تراکم ذرات کثیف گرد و غبار حتی از گنجایشِ فضا فراتر رفته بود . چه فاجعه ای! انگار دوباره شهرم را گم کرده بودم.

سر افکنده گام برمی‌داشتم: گامهایی کوتاه و بی‌سو. خیابان های آسفالته، راه را بر روی هرگونه خیالی می‌بست.  و شهر... و شهر بوی آهن گرفته بود. بی‌خود و بی‌جهت سیم‌های مسی مخابرات را دنبال می‌کردم. داشتم ناامیدانه موزاییک های پیاده‌روها لگد می‌کردم که رایحۀ آشنایی دیدم و صدای زنی را شنیدم. زن آن‌موقع پشتش به من بود. سعی کردم به کمک خاطره های قدیم چهره اش را تخمین بزنم. این‌بار هیچ چیز را نمی‌توانم انکار کنم ؛ او رویش را برگرداند و پشت سرش شهر هم. درست است، خودش بود. و فقط من می‌دانم که چه عطر جان فزایی داشت.

اما از آن رایحه که بگذریم انگار اولین باری بود که لبهایش را می‌دیدم، لبهای آتشینش را. از آن‌لحظه دیگر برای من گلِ سرخ رنگ باخت. تنها رنگِ جوهری‌ای که وجود دارد بی‌شک لبهای سرخ اوست.

ای همیشه آتش، درگیرِ تو ام. جهان را در برگیر و در دهان من خاموش شو.





پ.ن: من این حروف نوشتم چنان که غیر ندانست/ تو هم ز روی کرامت،چنان بخوان که تو دانی "حافظ"
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۷ ، ۰۹:۴۹
عین.کاف

همه چیز ناگهانی و خودبخودی اتفاق افتاد. چشم بازکردم و دیدم که دقیقا مقابل منی. نخستین بار بود که لبهایت را می‌دیدم و نخستین بار بود که معنای سرخ را می‌فهمیدم. خودت نمی‌دانی که چگونه از آنها شراره می‌بارید. معنای حیات بود. یک لحظه از خود پرسیدم که چرا تا کنون طعم زندگی را نچشیده‌ام. می‌خواستم به سمتت بدوم که پاهایم مانع شدند. این، آغازِ داستان بود و من تا انتهایش را همین‌گونه خواندم. همان‌موقع نتیجه گرفتم که گاه باید انتظار کشید. من هم کمی مکث کردم. مکث کردم و بعد فهمیدم که وسطِ آتشِ فراقِ سرخِ لبهای تو در حال جان‌کندن‌ام. چشم گرداندم و خودم را به دریای چشمانت انداختم تا بلکه کمی نجات‌یابم.

هرچند برای دریا نوردی کوچک بودم اما اعتقاد داشتم که بالاخره یک روزی باید دل به دریا زد. یاد دارم که آن‌شب چشم‌های تو نهایت نداشتند1، هم‌چنین ترسِ لاجوردیِ من. گشت و گذار در آن‌پهنهء وسیع را پایانی نبود. من پیوندِ آسمان و زمین را بی هیچ مرزی در چشمان تو می‌دیدم. اوضاعِ دریا تقریبا آرام بود و هرچه می‌گذشت خودم هم آرام‌تر می‌شدم. همه‌چیز داشت عادی می‌شد که یکهو سرت را چرخاندی و آن‌وقت بود که موج‌های خرماییِ موهایت مرا برای همیشه غرق کرد.

اینک، چشمانت را بگشا و غرقهء خود را نجات ده.



1- "امشب/ دستهایم نهایت ندارند..." سهراب سپهری (شعر: متن قدیم شب)
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۷ ، ۲۰:۱۸
عین.کاف

زمانه خسته است. روزگار تکراری است. من سالهاست با درختی هم‌نشینم که از رشد و انبساط دست کشیده. و هم‌چنین پرنده‌هایی که مدتهاست به قدم زدن روی موزاییک‌های شهر عادت کرده‌اند . هر که را می‌شناسم بریده است. فقط زمین اوضاع متفاوتی دارد. خستگی ناپذیر و ساعت‌مانند به کار خود ادامه میدهد. نه! اشتباه می کنم، بارها به چشم دیده‌ام که عقربه‌ها هم گاهی خسته می‌شود و نفس‌نفس‌زنان کار می‌کنند، و بعد بدوبدو عقب افتادگی‌شان را جبران میکنند. فکر می‌کنم زمین بخاطر قولی که آن‌ابتدا به ما داده همچنان می‌چرخد. احساس می‌کنم او همیشه پشتِ من است. من زمین را خیلی همراه می‌بینم. زمین و آن ماه زیبایش تنها تکیه‌گاه‌های من‌اند.

گفتم ماه. می‌دانی؟ هیچوقت نفهمیدم که چرا اینقدر فروتن است. زمانی که به رخت‌خواب هم نمی‌شود پناه برد، به سمت کتاب‌های شهر می‌روم و خیابانها را ورق می‌زنم. آن‌شبها  من، خسته، فراری و کورم، و بی‌هدف، سرد و سخت گام برمی‌دارم، ماهِ قشنگ زمین اما، در تمام مسیر پا به پای من می‌آید و با هم در مازِ کوچه‌های شهر پرسه می‌زنیم .شگفت از بزرگی‌اش: او با آن زیبایی، بدون ترس از بدنامی‌ به منِ رسوا اعتماد می کند.

ممنونم ماهِ زیبای همراه، بسیار ممنونم.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۷ ، ۲۳:۰۵
عین.کاف

برای من باران فرق می کند. تنها رخدادِ آسمانیِ زمین است. جهان را هم اگر پیشِ چشم بگذارم، حتی از خودِ آسمان آسمانی تر است. بهترین پیام و بهترین پیام‌آور. مهربانی ابرهاست. گاه هنگامی‌که من و درخت نمی‌توانیم خود را به آسمان برسانیم، اوست که شتابان به کمک ما می آید و یک تکه آسمان را برای ما هدیه می آورد. 

من قطره قطره اش را می پرستم. عاشقش هستم اما این‌شهر کم‌باران است. به همین‌خاطر اینجا را دوست ندارم. نمی‌دانم چه‌کاری باید انجام دهم تا بارانم را بیشتر ببینم. در شهری که نه خبری از ابر هست و نه از باد، چگونه می‌توان برای بارش باران تلاش کرد؟  

باران، من مدتهاست دیدارت را به انتظار نشسته ام؛ خودت بگو که برای آمدنت چه سرودی باید خوانده شود. خودت بگو مهربان.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۷ ، ۰۰:۳۶
عین.کاف

امشب آسمان کامل نیست. یک چیزی کم دارد، نمی دانم چه چیز را اما مثل همیشه نیست. یک پارچهء تیره‌رنگ با روزنه های ریز که بر سر شهرمان کشیده اند. این تمام آسمان امشب است. اما مگر گذشته اش چگونه بود که فکر می کنم امشب ناقص است. من چیزی به خاطر نمی آورم.

شاید امشب آنطور که باید سیاه نشده است. این میتواند بخاطر دریافتنِ آیندهء نزدیکش یعنی صبح باشد که او را از تلاش برای نمایندن رنگ اصلی اش بازداشته است. نه! این حدس کمی غیرآسمانی است، باید بهتر ببینم.

شاید امشب ابر ها پشت پارچه رفته اند، یا شاید باد از رفتن و حرکت دست کشیده و یا حتی ستاره های بیشتری تاریکند. من نمی دانم.

تصورِ اولِ کار چه احساس گزنده ای است برای من، منی که حافظهء خوبی ندارم و از تجسم آسمان بدستِ چشمِ عقل هراسناکم. نوبت توست. کمکم را بشتاب، و بیا. تویی که در ماه اقامت داری و همه چیز را از آن بالا، آن طور که هست می بینی. تویی که مدتی است با من هم صحبت نیستی، البته نباید هم باشی. آخر از حجم گفتن برای کسی که ذهنش، فقط سطر و سطح را می ادراکد چه نتیجه ای می تواند داشته باشد؟

من نمیدانم امشب چه چیز را کم دارد احتمالا تو به آسمان نمی نگری.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۷ ، ۰۱:۵۹
عین.کاف