پرسه

در پس‌کوچه‌های خیال

پرسه

در پس‌کوچه‌های خیال

طرح دهان در عبور باد به هم ریخت*

سه شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۱۸ ق.ظ

همیشه شعر که می‌خوانم، بعضی اندیشه ها در نظرم گنگ، هذیان‌وار و اشتباه اند؛ اما بعد از مدتی چنان برای خودم واضح می‌شود که انگار آن -دقیقا- حرف خودم است. یکی از آن تجربه ها راجع به این بیت حافظ است:

«سلامی چو بوی خوش آشنایی/ بدان مردمِ دیده بر روشنایی»

سلام، همیشه رو در روی مخاطب است اما اینجا و در مصراع دوم، مخاطب را غایب و دور می‌داند. این عجیب نیست؟
راستش نه، عجیب نیست. اینکه بخواهی به کسی سلام کنی و جرأتش را، امکانش را، رویش را، یا توانش را نداشته باشی چیز عجیبی نیست. این موضوع را هم کم ندیده ایم:

پدری که صبح تا شب دنبال کار می‌گشت و آخرِ سر هم نتوانست کاری بیابد، دوست دارد که به زن و فرزندانش سلام کند و آنها را ببیند و ببوسد، اما شرمندگی‌اش مانع رفتن به خانه و دیدارش می‌شود. و دل  به سلامی خاموش، از پیاده‌رو های تکراری شهر، خوش می‌کند.

عاشقی که جا به جا دلبرش را می‌بیند و می‌پاید؛ اما همۀ دنیا بسیج می‌شود تا به او اثبات کند که اکنون دیگر سلامی در دل کافیست و باقی هرز است، هرچند برایش دشوار است اما تن به این سکوت می‌دهد و همیشه رعایتش می‌کند.

پسر هفت-هشت ساله ای که برای اولین بار با دوستش قهر کرده و موقع خواب، فکرِ او را در سر دارد و چون نمی‌تواند این موقع شب خودش را به او برساند، همانگونه که در رخت‌خواب چشم‌هایش را به هم می‌فشرد، در خیال‌بازی‌اش به دوستش سلام می‌کند و با هم آشتی می‌کنند تا بلکه بتواند بخوابد.

پیرزنی که مدتهاست فرزندانش به سراغش نیامده اند، و او هم شاید از سر جنون و عشق، در خانۀ سوت و کورش بلند بلند به فرزندان نیامده‌اش سلام می‌کند و دورشان می‌گردد؛ او هم به همین رنج مبتلاست.

 

راستی چقدر سلام می‌کنیم... چقدر بی فایده سلام می‌کنیم... .

 

*عنوان مطلب مستقیما از شعر «ای شور، ای قدیم» از دفتر «ما هیچ، ما نگاه» سهراب سپهری گرفته شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۲۷
عین.کاف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی